Praktisk information
Når man bor til leje, findes der en række mere eller mindre komplicerede regler, der regulerer forholdet mellem lejer og udlejer.
For at skabe transparens og mindske forvirring omkring disse regler, har vi forsøgt at samle en oversigt over de spørgsmål, I stiller mest, samt svarene på dem.
Såfremt du ikke finder svar på dit spørgsmål, er du selvfølgelig mere end velkommen til at kontakte os.
FAQ
Når du takker ja som lejer hos Aalborg Boligadministration ApS, får du muligheden for at tilmelde dig Betalingsservice (PBS) og dermed betales lejen automatisk. Vi anbefaler, at du benytter denne service for at sikre en gnidningsfri betalingsproces og undgå eventuelle rykkergebyrer.
Hvis du støder på udfordringer under tilmeldingsprocessen til PBS, står din bank altid klar til at hjælpe, og du kan også finde hjælp på Betalingsservices egen hjemmeside.
Boligstøtte er en offentlig støtteordning designet til at hjælpe med huslejeomkostningerne. Du har mulighed for at ansøge om boligstøtte, når du lejer en bolig gennem os.
Ansøgningsprocessen for at søge boligstøtte finder sted online. Sågar du følger trinene og udfylder oplysningerne korrekt, vil Aalborg Kommune vurdere hvorvidt du er berettiget til boligstøtte.
Aalborg Boligadministration ApS er den juridiske enhed ansvarlig for behandlingen af dine persondata, og vores identifikationsoplysninger er som følger:
Aalborg Boligadministration ApS
CVR: 18 37 69 89
K. Christensens Vej 6, 1. th.
9200 Aalborg SV
For eventuelle spørgsmål vedrørende behandlingen af dine persondata er du altid velkommen til at kontakte os på boligadm@boligadm.dk. Vi er her for at sikre, at dine data behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning og for yderligere at besvare eventuelle bekymringer, du måtte have.
Ved overtagelse af lejemålet, kan du læse beskrivelsen af dets tilstand i detaljer i lejekontrakten, samt hvordan dets tilstand skal afleveres ved fraflytning. Når dit lejemål ophører, påhviler det dig som lejer at returnere lejligheden i samme stand som beskrevet i lejekontrakten. Vi henviser også til det udførte indflytningssyn for kontrakter indgået efter den 1. juli 2015.
Vi oplever desværre ofte mangler omkring lejers rengøring til flyttesynet. For at mindske disse mangler, har vi samlet en huskeliste over de elementer i rengøringen, vi oftest oplever mangler ved:
- Afhøvlede gulve skal være rengjorte og behandlet. Eventuelle skader som ridser, pletter eller ødelæggelser skal repareres for lejerens regning ved fraflytning.
- Badeværelsesforhænget (hvis til stede) skal vaskes/skiftes.
- Blandingsbatterier, brusehoved, fliser på væg og gulv, især i badeværelset og ved afløbsforhold, skal afkalkes/rengøres.
- Emhætten skal rengøres indvendigt, og emhættefilteret skal udskiftes/rengøres.
- Komfurets udvendige sider skal rengøres.
- Køle/fryseskab: Skuffer, hylder, riste og gummilister skal være intakte og rengjorte.
- Loftsrosetter til el-udtag skal monteres efter nedtagning af lamper.
- Ovnen skal rengøres indvendig, udvendig og bagved, yderligere skal bageplader og riste renses.
- Pærer i ovn, køleskab, emhætte og faste lamper skal skiftes, såfremt de ikke fungerer.
- Rør, radiatorer, vindueskarme og stikkontakter skal rengøres.
- Skabslåger kræver eftertørring efter rengøring.
- Vinduer skal rengøres ind- og udvendigt.
- Trapper skal rengøres.
Når du fraflytter din bolig, indkalder vi til flyttesyn på datoen for lejemålets ophør, hvor boligen skal være fuldstændig tømt og hovedrengjort. Her håndterer vi aflæsning af målere og indberetter disse til el- og evt. gasselskaber. Vær opmærksom på, at måleraflæsningen for lejeren er lejemålets ophørsdato, ikke fraflytningsdatoen.
Husk at aflevere samtlige nøgler til lejemålet ved flyttesynet.
Normalt tillader vi ikke fremleje af dit lejemål, men der kan være visse undtagelser. Vi opfordrer dig derfor til at kontakte os, så vi kan drøfte dine muligheder og behov.
Det er vigtigt at bemærke, at ulovlig fremleje, hvor betingelserne ikke overholdes eller hvor fremlejeforholdet ikke er godkendt af udlejeren, kan medføre øjeblikkelig ophævelse af lejemålet!
Vi ser frem til at besvare eventuelle spørgsmål for at sikre, at alle aspekter af fremlejeprocessen forstås korrekt.
Du kan downloade skabelon til afgivelse af fuldmagt til lejemåls syn her.
Mange af vores lejemål er blevet moderniseret med moderne faciliteter, herunder køkken og bad - men der kan forekomme fejl.
Ved lejemålets start er det derfor vigtigt, at du indenfor 14 dage skriftligt informerer os om eventuelle fejl, mangler eller skader ved lejemålet. Disse oplysninger vil blive gemt sammen med lejekontrakten. Væsentlige mangler vil blive udbedret med det samme, mens mindre væsentlige mangler vil blive registreret. Ved fraflytning tages der hensyn til de registrerede mangler, der ikke er blevet udbedret.
Tjek gerne om der er kommet et navneskilt på postkassen/døren, og kontakt os, hvis det ikke allerede er blevet opsat.
Affald: Storskrald afhentes gratis i henhold til kommunens ordning. Se www.skidt.dk, App'en "SKIDT" eller kontakt Aalborg Renovation på tlf. 9931 4955. Vi opfordrer til affaldssortering og henviser til ejendommens egne affaldscontainere, hvor affaldet skal i de påbudte affaldsgrupper. Intet affald, herunder cigaretskodder, må henkastes på fortov, gade eller fællesarealer eller anbringes noget andet sted end i de tilstedeværende affaldsposer eller beholdere. Affald, som ikke fjernes med dagrenovationen uden ekstra betaling, skal lejeren fjerne for egen regning.
Aflåsning: Kælderdøre skal være aflåst af hensyn til brand, tyveri og skadedyr. Gadedøre skal være aflåst efter kl. 18.00. Beboere, der finder ulåste døre mellem kl. 18.00 og 05.00, skal låse dem.
Antenner: Der må ikke monteres antenner, antenneledninger og paraboler udvendig på ejendommens facader eller tag uden udlejers skriftlige tilladelse.
Brandfare: Af hensyn til brandfare, er det ikke tilladt at opbevare effekter på trappeopgange eller udenfor de anviste opbevaringsrum. Gangene skal være frie og farbare af hensyn til uhindret adgang for brandvæsenet.
Cykler, barnevogne m.m.: Cykler, barne- og legevogne eller lignende må ikke henstilles på ejendommens trapper, gange eller porte – dette af hensyn til uhindret brandudgang.
Fodring af dyr: Fodring af dyr og fugle på ejendommens område - også på altaner og fra vinduer - er ikke tilladt.
Forsikringsforhold: Indbrud og oversvømmelse kan desværre ske i kælderrum, hvorfor vi gør ekstra opmærksom på, at al opbevaring af værdi i opbevaringsrum er for lejers eget ansvar. Af hensyn til vand- og fugtskader anbefaler vi at hæve effekter, så de ikke står direkte på jorden.
Husdyr: Husdyr er ikke tilladt, undtagen stuefugle i bur og akvariefisk i mindre akvarier.
Opgange: Vær varsom ved ind- og udflytning, da du hæfter for skader og skrammer i opgange og evt. elevator.
Opvarmning: Det er mest økonomisk at holde en jævn opvarmning i lejligheden, også om natten. Hvis der er flere radiatorer i samme rum, er det mest økonomisk, at alle radiatorer er lidt åbne. Lejemålet bør holdes jævnt opvarmet året rundt for at undgå tilfrysning af rør og radiatorer samt for at undgå fugt. Kondensdannelse på vinduer og ydervægge undgås ved at udlufte kortvarigt flere gange dagligt, blot 5-10 minutter ad gangen vil ofte være tilstrækkeligt. I kolde perioder kan aftørring af kondensdannelse i vinduernes bund være nødvendigt.
Parkering: Det er forbudt at parkere motorkøretøjer i ejendommens gård, medmindre særskilt aftale er indgået herom, og da kun i afmærkede båse. Der må aldrig parkeres, således at man generer for ind- og udkørsel for andre, herunder for rednings- og brandkøretøjer.
Pejs: Det er ikke tilladt at installere og anvende pejs af nogen art i lejligheden, herunder også bioethanol pejs.
Rygning: Det er under ingen omstændigheder tilladt at ryge indeni lejemålene, hverken privat eller i fællesarealer. Rygning må alene foregå udendørs, hvor slukkede skodder skal opsamles, sågar de smides.
Støj og musik: Støjende værktøj, som brug af boremaskine, må ikke finde sted efter kl. 20.00. Fester skal annonceres mindst 1 uge før, og støj minimeres efter kl. 23.00. Vi opfordrer til at vise hensyn.
Trappevask: Lejere har ansvar for rengøring af trappeafsnit, inkl. vinduer, postkasser og døre, hvis der ikke er aftale om trappevask.
Vask og tøjtørring: Vaskekælder og tørrekælder skal efter endt brug afleveres ryddeligt og rengjort. Brug af fælles vaskerum sker på lejers eget ansvar. Tøjtørring må ikke finde sted fra vinduer, trapper eller synligt på altaner, men kun på de anviste pladser og i anviste rum. Vi fraråder at tørre tøj i boligen, da fugten herfra kan forringe eller ødelægge tapet og træværk samt resultere i dårligt indeklima.
Når du ønsker at opsige din lejlighed, skal opsigelsen ske med 3 måneders varsel til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag.
For at sikre, at opsigelsen er gyldig, skal den opfylde følgende krav:
- Opsigelsen skal være modtaget senest den sidste hverdag i måneden.
- Opsigelsen skal være underskrevet af alle lejere i henhold til lejekontrakten.
Hvis du ønsker, at lejemålet genudlejes før opsigelsesfristens udløb, skal dette angives i opsigelsen.
Læs gerne lejekontrakten for yderligere detaljer om fraflytning og krav til istandsættelse. Efter at du har opsagt din lejlighed, vil du modtage en bekræftelse, der indeholder alle nødvendige oplysninger vedrørende fraflytning.
Du kan downloade PDF formular for opsigelse her.
I ejendomme med fællesantenneanlæg pålægges lejerne et antennebidrag. Dette bidrag er et administrationsgebyr til lejen og omfatter ikke abonnementet. Antennebidrag kan ikke medregnes ved ansøgning om boligstøtte.
Lejeren har frihed til at vælge sin egen TV-udbyder. Hvis lejeren benytter ejendommens Stofa-anlæg, skal betalingen ske direkte til Stofa for valgte programpakke samt eventuelle gebyrer/udgifter fra Stofa. Opsigelse af TV-signalet kan foretages med 1 måneds varsel direkte til Stofa.
Ved ind- og fraflytning informerer vi signaludbyderen om ændringerne.
I Aalborg kommune løber varmeregnskabsåret normalt fra den 1. juni til den 31. maj, således at varmeregnskabet opgøres én gang om året. Hver måned opkræves aconto varmebidrag sammen med huslejen.
3-4 måneder efter varmeregnskabsårets afslutning sendes varmeregnskabet til lejeren.
Efterbetalings- eller tilbagebetalingsbeløb reguleres automatisk i den førstkommende husleje.
Fraflyttede lejere vil tillige modtage endeligt varmeregnskab, hvorfor det er vigtigt for fraflyttede lejere at give os besked, hvis der er sket adresseændring.
I vores ejendomme, hvor der er vaskeri, anvender vi en vaskebrik til betaling. Vaskebrikker kan købes på vores kontor.
For at betale for maskinernes brug er der installeret en vaskebriklæser. Vaskebrikken kan udelukkende erhverves gennem Aalborg Boligadministration. Betaling for vaskeri foregår bagud sammen med huslejen og betragtes som en obligatorisk betaling i lejeforholdet. Ved første brug af vaskebrikken skal du indtaste en unik kode, som medfølger brikken. I vaskeriet er der en vejledning til, hvordan vaskesystemet fungerer.